2011. április 7., csütörtök

Olcsó bio-üzemanyag

Ezt az írást az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége honlapján találtam, és nem a magyarországi állapotokról szól: a hír Németországból származik. Mi azért még bőven előtte vagyunk az E 10-es üzemanyag által okozott, illetve előállható problémáknak...

Az ARD közszolgálati adó felmérése szerint csak minden tizedik autós hajlandó tankolni belőle, s a németek 61 százaléka úgy véli, az E 10-nek el kell tűnnie. Már csak azért is, mert a lakosság kétharmada szerint nem lenne szabad élelmiszer-alapanyagokból (szója, kukorica, cukorrépa) üzemanyagot készíteni, amikor éppen világszerte rohamosan drágulnak az élelmiszerek. Mások viszont egyszerűen azért utasítják el, mert úgy tudják, a bio-benzin tönkreteszi kocsijuk motorját.

A helyzet kényes, mivel az új üzemanyagot a kormány kereszténydemokrata környezetvédelmi miniszterének kezdeményezésére vezették be. A nagy cégek rákapcsoltak, s a tartályok tele vannak a téli üzemre szolgáló E 10-el. Azt április végéig el kellene adni, fel kéne használni, azután már a nyári változatot forgalmazzák. De nem fogy.

A legtöbb motornál semmi gond

Reklám-szakértők szerint a kormány a fő felelős a nehéz helyzetért, mert elmulasztotta, hogy megfelelő felvilágosító kampánnyal vezesse be az új üzemanyagot. Mértékadó, független szakemberek szerint a forgalomban lévő autók 93 százaléka esetében gond nélkül használható. Ám az már gond, hogy megállapítsuk: saját autónk esetében mi a helyzet? A töltőállomásokon, az Autóklubnál 23 oldalas listát kell böngészni. Abban márka, típus, évjárat alapján szerepel, melyik kocsiba nem szabad E 10-et tölteni. Ám a listát nagyon pontosan kell böngészni, mivel egyazon motor gyártási ideje szerint lehet alkalmas vagy tiltott – s a különbség mindössze néhány hét is lehet.

Az autógyártók vállalták, hogy ha az engedélyezett motorokkal mégis gond lenne, a javítást garanciában elvégzik. De kötelező erejű, a gyártási éveket is rögzítő garancia nincsen. Hiszen mi a helyzet, ha csak a tartós használatban, évek után jelentkezik a kár?… Mindenesetre ott a jó tanács: aki tévedésből E 10-et töltött erre alkalmatlan kocsija tankjába – el ne indítsa a motort, mert akkor tényleg baj lesz. Vitesse autóját gyorsan szervizbe.

A német Autóklub, az ADAC egyébként támogatja az E 10 forgalmazását, de felhívja a figyelmet a veszélyekre. A környezetvédők pedig arra, hogy erre alkalmas motorokat tiszta bio-üzemanyaggal is lehet járatni. Ez a világ több országában kipróbált – aminthogy azt is tudják, hogy az ilyen üzemanyag teljesítménye mintegy 10 százalékkal kisebb, mint az olajszármazéké. A megoldás tehát a kormányokon múlik: az árat úgy kell megállapítani, hogy a bio (beszámítva a magasabb fogyasztást) még mindig megérje.

Az EU ismeretesen 5 százalékban írja elő az üzemanyagok bio-tartalmát. A német piacon (ha vennék az E 10-et) ezzel már 6.25 százaléknál tartanának. A környezetvédők szerint az olajforgalmazók erősen érdekeltek a bio-adalék hozzáadásában: így t.i. továbbra is ők határoznák meg az árakat.

1 megjegyzés:

  1. Véleményem szerint túlságosan sarkos az a vélemény, hogy a bio-üzemanyagok előállítására használt növények termesztése miatt drágulnak a jelenlegi ütemben az élelmiszerek. Az okok ennél sokkal, de sokkal összetettebbek: itt van pl. a nemrégi ausztrál özönvíz. Elképesztő mennyiségű kukoricatermés esett ki vele. Aztán itt vannak a kínaiak: egyre többen vannak, egyre többet fogyasztanak. Nem kizárólag a létszámuk miatt, hanem az életszínvonaluk lassú, de tartós növekedése miatt is. Persze nem bántani akarom őket, de ez tény. Hasonló okokat sokan, sokat fel tudnánk még sorolni, ebben teljesen biztos vagyok!

    VálaszTörlés