2011. június 14., kedd

Mi is az az E85?

Az általánosan elterjedt vélekedéssel szemben az E85 nem egy E(urópai) szabványnak megfelelő, 85-ös oktánszámú motorbenzin, esetleg némi alkohollal dúsítva! A valóságban 85 térfogatszázalék etil-alkoholt (etanolt, bioetanolt, motoralkoholt, ahogy tetszik) és 15 térfogatszázalék motorbenzint tartalmazó alternatív üzemanyag... Az etil-alkohol oktánszáma (kompressziótűrése) 105, ami nagyon jónak mondható. Minden különösebb uniós direktíva nélkül is alkalmazzák az üzemanyaggyártók az általuk forgalomba hozott benzinféleségek oktánszámának emelésére.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a benzinbe minden különösebb probléma nélkül keverhető 5-10 % etanol anélkül, hogy ez károsítaná az autót. Az autó átalakítása nélkül ennél magasabb alkoholtartalommal nem szabad kísérletezni, az alkohol megtámadja a vele érintkező gumi alkatrészeket, az alumíniumot, a magnéziumot, és óhatatlan víztartalma miatt előbb vagy utóbb kilyukad a lemezből készült üzemanyag-tartály is.

Az alkohol kenőképessége rosszabb, mint a benziné, megrövidíti tehát a befecskendező fúvókák és a benzinpumpa élettartamát is!

Egy nem környezettudatos autós számára tehát az E85 előnye mindössze magas kompresszió tűrése és éppen aktuális kormányunk esetlegesen pozitív hozzáállása, ami a jövedéki adó mértékében nyilvánul meg. Ez a hozzáállás éppen a közelmúltban változott az autósok számára negatív irányba, véleményem szerint dominóhatást kiváltva. A felemelt jövedéki adó megszünteti az E85 árelőnyét, így már használni sem érdemes, nem hogy gondolkodni autónk jövőbeni átalakításán, vagy urambocsá alkalmas autó beszerzésén! Bezárhatnak szépen a már felépült motoralkohol gyártó üzemek, a kiszámíthatatlan, számolni sem tudó kormányt látva további üzemek garantáltan nem fognak épülni. Az alapanyagot eddig termelő gazdák is nézhetnek más megélhetés után. Ettől az intézkedéstől csak nőni fog a munkanélküliség, mindegy is, hogy száz vagy ezer fővel, a lényeg a tendencia!

Természetesen nem lesz ez így örökké, a kőolajkészletek csak csökkenni fognak, a szénhidrogén alapú üzemanyagok ára csak nőni fog, és egyszer, a talán nem is olyan távoli jövőben pedig elfogy a kőolaj... Mindenképpen fel fog értékelődni a folyamatosan előállítható motoralkohol jelentősége.

Sokan állítják, hogy az egyre nagyobb területeken, nem élelmiszer céljára termelt gabonafélék miatt élelmiszerhiány fenyeget, és ez az oka az élelmiszerek folyamatos drágulásának is. A helyzet szerintem nem ilyen egyszerű, az okok sokkal összetettebbek. Gondoljunk csak arra, hogy Kína és India összlakossága csaknem két és fél milliárd fő, a népesség életszínvonala az előrelátó tervezés következtében folyamatosan, lassan ugyan, de megbízhatóan nő. Élelmiszer fogyasztásuk folyamatosan nő, ekkora népesség esetében évi 2-3 % fogyasztásnövekedés is hatalmas volumen! Piacról beszélünk: folyamatosan növekvő keresletük legalább annyira felelős az árak drámai emelkedéséért, mint az élelmezési célú gabonafélék mennyiségének stagnálása vagy csökkenése!

Van megoldás a probléma kezelésére, csak éppen ez a megoldás érdekes módon kevéssé forog a köztudatban: alkohol bizony előállítható egyéb anyagokból is. A bioetanol előállítható cukor és keményítő tartalmú növényekből, és ún. második generációs eljárással cellulóz bázison.

Cukortartalmú alapanyagok: melasz, cukorrépa, cukorcirok, borfelesleg, párlatok, gyümölcsök.
Keményítő tartalmú alapanyagok: kukorica, árpa, búza, burgonya, batáta, csicsóka, stb.
Cellulóz: kukoricaszár, szalma, faanyag ill. faipari hulladék, szemét, stb.
Van tehát választék bőven, mindig alkalmazkodni kell a helyi adottságokhoz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése